In cautarea tonalitatii potrivite: Muzicolog de la Universitatea de Muzica din Vienna foloseste biofeedbackul in cercetare
Biofeedbackul are o utilitate foarte mare asa cum este demonstrat in terapie. Insa acesta poate fi insa folosit si ca instrument in cercetare. Un astfel de exemplu ne ofera Matthias Bertsch, cercetator in muzica de la Universitatea din Vienna.
Matthias Bertsch este un om foarte dedicat si ocupat, de profesie musicolog, aria sa de activitate graviteaza in jurul muzicii - mai precis in jurul sanatatii muzicienilor si cercetarii in domeniul fiziologiei muzicale. Bersch este profesor asociat in cadrul departamentului de fiziologie muzicala la Universitatea de Muzica si Arte din Vienna si presedinte la Societatea Austriana pentru Muzica si Medicina.
Fiziologia muzicala se ocupa cu implicatiile fiziologice in procesul de creatie muzicala. Vizeaza afectiunile si stresul suferite de muzicieni dar si interactiunea artistului cu instrumentul. Interesul academic al lui Matthias Bertsch este centrat pe aspectele acustice, fiziologice si psihologice implicate in procesul de creatie muzicala.
Bertsch a folosit biofeedbackul pentru a investiga procesele psihofiziologice implicate in creatia muzicala. Aceste procese devin vizibile cu ajutorul caracteristicilor biofeedbackului, cu ajutorul biosenzorilor se poate obtine o imagine obiectiva a aspectelor umane implicate in creatia muzicala, astfel se pot obtine variabile fiziologice masurabile ce pot fi folosite in cercetare. Biofeedbackul foloseste module radio (care nu interfereaza cu instrumentele muzicale sau cu procesul muzical) si un computer pentru a masura si inregistra parametrii fiziologici. Acesti parametri sunt afisati pe ecran simultan cu inregistrarea video a performantei, ulterior datele sunt comparate si analizate.
Aceasta metoda este potrivita pentru orice tip de artist, munca de cercetare a lui Matthias Bertsch a ajutat multi artisti sa obtina o intelegere nepretuita despre propriul inconstient si despre procesul foarte complex de creatie muzicala, ceea ce le-a adus mari beneficii. Artistii isi pot observa ritmul respirator cand folosesc anumite fraze muzicale, tensiunea musculara in conditii de stres sau gradul de excitabilitate din timpul prestatiei, astfel invata ca isi pot controla reactiile fiziologice pentru a obtine rezultatele dorite.
Biofeedbackul este foarte util si eficient in a trata tracul, posturi proaste sau tehnici respiratorii defectuoase.
Bertsch spera ca cercetarile si cursurile sale ii ajuta pe muzicieni sa isi imbunatateasca situatia si sustine ca biofeedbackul este un instrument de cercetare foarte pretios pentru el deoarece il ajuta sa priveasca in “culise”.
Niciun comentariu