Blog

semafoare

Sa trec sau sa nu trec strada? Aceasta este intrebarea

Psihologia din spatele semafoarelor

Vestea buna este ca numarul deceselor datorate accidentelor din trafic este in scadere. Vestea proasta este ca numarul pietonilor implicati in accidente este in crestere. Partea deranjanta este ca majoritatea accidentelor ce implica pietoni se intampla in preajma semafoarelor sau a trecerilor pietonale. Este batranul semafor trecut cu vederea sau ignorat in mod intentionat?

 

Pietonii traiesc periculos

La nivel international, un sfert din persoanele decedate in urma accidentelor din trafic sunt pietoni. Conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii riscul pentru pietoni de a fi raniti in urma unui accident rutier a crescut in ultimele decenii. Avand in vedere ca statisticile ne arata un declin continuu al distantei parcurse pe jos si a ratei totale a accidentelor , este surprinzator faptul ca numarul pietonilor decedati sau raniti este in crestere. In mai mult de 8% din numarul total de accidente pietonii sunt de vina. Multe dintre aceste accidente sunt datorate neatentiei ca rezultat al stresului sau a suprasolicitarii.

 

Perceptia si atentia sunt printre abilitatile fundamentale necesare pentru a face fata cu bine traficului rutier. O definitie simplificata a perceptiei ar fi receptarea si procesarea stimulilor. Atentia implica concentrarea intentionata asupra stimulului. Atentia, fiind un proces constient, implica un nivel de procesare a informatiei mai mare si astfel capacitatea de a fi atent este limitata.

 

Pe langa atentie si perceptie, relevante pentru comportamentul in trafic, sunt si alte abilitati cognitive precum: concentrarea, anticiparea miscarii, memoria, rationament logic, abilitatea de planificare, abilitatea spatiala, perceptia periferica si abilitatea de a reactiona. Avand in vedere toate abilitatile cognitive implicate, traversarea in siguranta a strazii devine o realizare uriasa pentru creier. Semafoarele fac traversarea strazii mai usoara deoarece reduc complexitatea procesului la semnalele vizuale verde, rosu si galben. Dar chiar si aceasta simplificare este deseori complexa deoarece prea des semafoarele sunt trecute cu vederea sau ignorate.

 

Personalitatea si abilitatile sociale joaca si ele un rol in siguranta rutiera: constientizarea inadecvata a pericolului, lipsa disciplinei, comportament iresponsabil si lipsa de consideratie sunt frecvent cauze ale accidentelor.

 

Persoanele in posturile ce implica siguranta in trafic, dar si soferii obisnuiti sunt testati psihologic pentru a li se verifica competenta in a sofa. In mod evident, pietonii nu sunt obligati sa participe la aceasta testare si astfel un efort enorm se face pentru a face rutele pietonale pe cat se poate de sigure chiar si pentru persoanele cu abilitati cognitive limitate sau cu trasaturi de personalitate indezirabile.

 

Urbanistii, arhitectii, inginerii si chiar psihologii specializati in trafic isi pun problema despre cum ar trebui sa arate un semafor pentru a ii motiva pe oameni sa se opreasca si nu doar pentru a fi vizibil si perceput.

 

Semafoarele intra in competitie cu o multitudine de alti stimuli (firme luminoase, panouri publicitare, etc.) si astfel trebuie concepute cu multa grija. Karl Peglau a constientizat acest lucru in 1961 cand a dezvoltat primul semafor cu figuri ce avea ca scop usurarea identificarii semaforului dedicat pietonilor. Imaginile clare, concrete si simbolice pot fi procesate mai rapid si mai usor decat formele sau cuvintele abstracte, astfel Peglau a decis sa introduca semnale colorate ce contineau figuri si in acest mod a luat nastere celebrul omulet format din linii drepte ce este in fiecare semafor. Scopul acestuia a fost de a face traversarea strazii mai sigura, in special pentru copii, batrani si pentru cei care nu sunt capabili sau au dificultati sa distinga culorile.

 

Figura proiectata de Peglau este copilaroasa si placuta, iar omuletul care merge este foarte dinamic. Datorita formei omuletului zona colorata este mare si astfel emite multa lumina atragand si mai mult atentia.

 

Noul semafor pentru pietoni a avut succes si a fost adoptat rapid de multe tari. Pe masura ce utilizarea omuletului din semafor s-a extins in toata lumea, diferite reprezentari au aparut, unele mai realistice, altele mai abstracte. Canada si Statele Unite folosesc simbolul unei maini aratand palma. In Europa se incearca standardizarea figurilor semafoarelor folosite in diferite tari din UE, acest lucru a dus la introducerea Euroman care este folosit in noile semafoare pietonale in toata Europa.

 

O cercetare recenta (2013) realizata de Peschke a adus dovezi stiintifice ca “omul din semafor” este mai popular decat colegii sai occidentali, concluzia la care s-a ajuns sustine ca acest simbol este mai incisiv si capteaza mai puternic atentia pietonilor, in consecinta poate contribui mai mult la siguranta pietonilor.

 

Acordarea de interes semaforului nu tine doar de atentie cat si de disciplina. Aceasta ar fi o alta problema cu care inginerii si psihologii specializati in trafic si transporturi se confrunta. Astfel au aparut semafoarele cronometrate, originare in Statele Unite iar acum sunt introduse si in Europa. Semafoarele cronometrate sunt semafoarele care ii arata pietonului cat mai are de asteptat pana cand se face culoarea verde, scopul acestora este de a ii face pe pietoni mai relaxati si de a le imbunatati disciplina. Folosirea acestui tip de semafor scade numarul persoanelor care traverseaza pe rosu. Acest tip de semafor a primit insa si critici, una dintre ele este aceea ca stiind ca are de asteptat foarte mult il poate face pe pieton sa traverseze pe rosu. Se pune problema daca introducerea de informatii suplimentare este o idee buna, acest fapt poate provoca confuzie. In aceelasi timp, pietonii isi folosesc telefoanele mobile sau discuta si nu se concentreaza asupra traficului, acest obicei poate fi inlocuit cu informatii provenite din trafic. Succesul semafoarelor cronometrate poate fi datorat faptului ca sunt diferite sau inovatiei de care au dat dovada, din acest motiv in prezent se fac experimente cu semafoare ce contin figuri animate. Departe de trafic in institutii de cercetare, exista multe idei ce vizeaza imbunatatirea sigurantei pietonilor, multe dintre acestea apartin de domeniul science fiction, pilot automat pentru masini si pietoni, vehicule zburatoare, retragerea in realitatea virtuala si multe altele.

 

Aceste inovatii mai au de asteptat, intre timp, merita sa acordam atentie batranelor semafoare.

Adauga un comentariu