Cum putem evita accidentele la volan: evaluarea personalitatii si a abilitatilor
In primavara lui 2012, inca un teribil accident rutier tinea prima pagina a ziarelor locale. Murise un cunoscut om de afaceri. Cauza accidentului: angajarea intr-o depasire periculoasa si viteza excesiva.
Siguranta rutiera este un aspect de interes pentru toti, fie ca sunt soferi amatori sau profesionisti si, deopotriva, pentru firmele care au angajati care sofeaza.
Numarul accidentelor rutiere in Uniunea Europeana continua sa fie inacceptabil de mare: 1,3 milioane de accidente pe an, soldate cu 43.000 de decese si ranirea a 1,7 milioane de persoane. Romania, din pacate, tine locul fruntas in aceste sumbre statistici.
Comportamentul participantilor la trafic reprezinta cea mai importanta cauza a mortalitatii: viteza, consumul de bauturi alcoolice, condusul in stare de oboseala, neutilizarea centurii de siguranta sau a castii de protectie etc.
V-ati intrebat vreodata de ce unii oameni sunt mai predispusi sa intre in situatii riscante pentru sine si ceilalti? De ce unii isi asuma riscuri inutile si cred ca nu li se poate intampla lor nimic rau? De ce unii oameni au reactii mai bune cand sunt pusi in situatii limita, in timp ce altii reactioneaza mai lent? De ce unii evita accidentele in timp ce altii le produc?
Psihologii experti in psihologia transporturilor au dedicat studiului acestor comportamente nesigure la volan decenii de cercetare si au ajuns la o concluzie importanta: personalitatea si abilitatile individuale stau la baza acestor comportamente riscante.
Cu alte cuvinte, daca putem realiza profilul personal putem prezice masura in care o persoana este mai inclinata spre a produce incidente sau accidente.
Cercetatorii psihologi de la Hogan Assessments si Schuhfried Gmbh, doua companii de elita in studiul comportamentului uman, au ajuns la niste concluzii interesante si extrem de utile in ceea ce priveste preventia accidentelor.
Sa ne imaginam un post de sofer profesionist intr-o firma de transport sau de distributie. Activitatea acestuia presupune transportul in conditii de siguranta a marfii pe rute lungi.
Este o activitate care presupune atentie concentrata si distributiva, anduranta la monotonie, rezistenta la lucrul fara stimuli si fara alte surse de interactiune cu alti oameni, evaluarea corecta si evitarea riscurilor, estimarea corecta a propriilor capabilitati, pastrarea calmului in situatii de presiune, viteza de reactie, coordonare ochi-mana si mana-picior etc.
V-ati intrebat vreodata cat de importanta este viteza de reactie? Sa luam exemplul unui conducator auto care circula cu o viteza de 100 km/h. Aceasta viteza corespunde unei viteze de 27,78 m/s. Daca conducatorul auto are o viteza de reactie de o jumatate de secunda (cincizeci de sutimi), masina se va deplasa inca 14 metri, inainte ca acesta sa apese frana. Daca conducatorul auto ar avea o viteza de reactie de o treime de secunda (cu douazeci de sutimi mai rapid), masina s-ar deplasa doar 9 metri inainte de actionarea franei. In cazul de fata, o viteza de reactie mai buna inseamna o diferenta de 5 metri. Iar in 5 metri se pot evita multe accidente.
De aceea, unii oameni au un profil personal care se potriveste mai bine acestui tip de activitate, in timp ce altii nu. Selectia corecta a acelor persoane care presteaza o astfel de activitate zi de zi devine in acest context cruciala pentru ca poate salva vieti omenesti, reputatia companiei angajatoare si poate conduce la controlul pierderilor financiare cauzate de accidente.
Daca ati sti ca o investitie de aproximativ 100 RON per persoana la un numar de 100 angajati pe acest tip de post intr-o companie ar putea conduce la evitarea unor pierderi de sute de mii de euro sau chiar de milioane, ca sa nu mai vorbim de costul vietilor omenesti, ati face-o?
Iata cateva date care demonstreaza fara echivoc acest aspect:
- Hogan a colaborat cu o companie de transport din SUA, pentru a examina maniera in care personalitatea soferilor de autobuze este asociata cu siguranta la locul de munca. Utilizand Raportul Hogan Safety, s-a descoperit ca soferii de autobuze care tind sa se enerveze usor erau mai inclinati sa aiba accidente comparativ cu aceia calmi si stabili emotional. In plus, persoanele care tind sa nu respecte regulile si procedurile companiei, care sunt neatente si usor de distras) si isi asuma riscuri inutile erau mai inclinate sa incalce regulile din trafic fata de soferii de autobuze care respecta regulile si procedurile, care se pot concentra si nu se lasa usor distrati, si care tind sa analizeze consecintele inainte sa-si asume riscuri. In general, angajatii cu scoruri peste medie au inregistrat cu 31% mai putine accidente si cu 20% mai putine incalcari de reguli comparativ cu soferii de autobuze cu scoruri de siguranta sub medie.
- Deoarece soferii de camion petrec mult timp la volan, Hogan a studiat daca personalitatea influenteaza gradul in care soferii dintr-o companie nationala de transport marfuri au primit avertismente din partea politiei rutiere in trafic. Hogan a descoperit ca soferii care tind sa fie mai alerti si atenti si asculta sfaturile erau mai putin inclinati sa primeasca un avertisment comparativ cu cei care tind sa se lase distrasi si isi supraestimeaza competentele. In plus, 74% din angajatii cu scoruri de siguranta sub medie au primit avertismente in trafic, comparativ cu 67% din cei cu scoruri de siguranta peste medie.
Instrumentele de testare psihologica riguroase si validate stiintific aduc o asemenea plus valoare pentru afacerile din domeniul transportului sau distributiei. Daca instrumentele sunt alese corect si folosite cu profesionalism si discernamant, ele pot aduce o returnare considerabila a investitei initiale daca sunt folosite in selectia angajatilor.
Niciun comentariu